Sua colaboração vai nos ajudar a fazer o mundo melhor através do desenvolvimento social, cultural e educacional.

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No ano em que completamos 60 anos de existência, refletir sobre tudo que já foi feito deve ser a premissa para o planejamento dos objetivos e metas para o futuro.

Num momento que os desafios são tão grandes quanto às necessidades, quanto à realidade a nossa volta, crise econômica e política nacional, desemprego em alta, momentos difíceis para todos, principalmente para os mais necessitados e alvo das desigualdades sociais que vivemos.

Poder participar da transformação de vidas, colaborar com o desenvolvimento das pessoas, permitindo que elas tenham acesso a mais oportunidades, é algo que nos dá forças e estímulo para seguirmos em frente.

Como entidade beneficente de educação e assistência social, organizada sob a forma de fundação de direito privado, sem fins lucrativos, cujos objetivos estatutários preveem:
  • Manter escolas de educação infantil, ensino fundamental e médio, promovendo educação de qualidade aos seus alunos;
  • Assistir à população carente, em situação de vulnerabilidade e risco, especialmente crianças e adolescentes, preservando seus direitos fundamentais, satisfazendo suas necessidades básicas e desenvolvendo integralmente suas potencialidades;
  • Promover o desenvolvimento social e cultural de Santa Bárbara d’Oeste e região.

Norteado pelos princípios:
  • Universalização dos direitos sociais;
  • Construção de uma sociedade justa e solidária;
  • Valorização da cultura, tradições, experiências e costumes da comunidade;
  • Contribuir para a inclusão social dos beneficiários de seus serviços na vida comunitária e no mercado de trabalho;
  • Respeito à dignidade do atendido, à sua autonomia e ao seu direito a benefícios e serviços de qualidade, à convivência familiar e comunitária;
  • Igualdade de direitos no acesso e sem discriminação de qualquer natureza.

Este Plano de Ação foi construído no sentido de manter firme o cumprimento de nossa missão de promover o desenvolvimento social e humano através da educação e cultura.

Fortalecendo a visão de ser reconhecida como importante agente de transformação social e promotora do desenvolvimento humano por meio da educação e da cultura.

Preservando seus valores de comportamento ético, compromisso com o desenvolvimento integral do ser humano, com a qualidade, transparência, integridade e idoneidade.

Multiplicando o conhecimento e a experiência adquirida com responsabilidade social e comunitária e o respeito à vida.

Diante de tudo isso é que planejamos para 2017 todos os programas e projetos da Fundação alinhados aos seus objetivos estatutários, sua missão, visão e valores.

Considerando a necessidade imperativa de olhar para o futuro, estabelecer metas possíveis, num planejamento de longo prazo, foi construído um planejamento çamentário para os próximos cinco anos, o que permitirá um olhar mais seguro, ou com menos incertezas, no horizonte que teremos pela frente.

Vainer J. Penatti
Superintendente

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We are proud to present the Social Report Sustainability Report, our social investment statement. Over these 60 years, "building knowledge", the Fundação Romi (Romi Foundation) invested millions of reais, benefiting thousands of people, directly indirectly.

We are a charitable institution of social assistance education, a Third Sector organization, private, non-profit, with public purposes. A living organism of continuous learning, which strives to maximize the impact of social investments in Santa Bárbara d’Oeste region. Participating in the transformation of society is an act that brings satisfaction to our team of collaborators partners; however satisfaction reward come, above all, from the result generated.

In 2016, Romi Foundation’s main investments were applied in education (formal non-formal) in combating social vulnerability through it. More than R$ 4 million were invested in actions projects that directly benefited more than 33 thousand people.

It is news that, offering quality formal non-formal education is one of the great challenges facing Brazil. The Brazilian educational system has grown, but it has yet reached the ideal model. If there is an ideal model. Many students have a low level of schooling the few who graduate are able to meet the demands of the market. The result of PISA 2015 (ISAP) - International Student Assessment Program coordinated by the Organization for Economic Co-operation Development (OECD) - did bring surprises. Brazil continues in the worst positions of the OECD assessment, which examines reading, math youth science skills in 72 countries. Another important point is that, in Brazil, only three quarters of the population can read understand the central idea of a simple text.

Attentive to this reality, we have adopted innovative proposals for teaching-learning, both in Early Childhood Education, with the Center for Living on Child Development, in Elementary Education II, with the NEI - Núcleo de Educação Integrada (IEN - Integrated Education Nucleus), which place us always ahead of the models of teach to learn. In our schools, education goes beyond the classroom the programmatic content. More than that: we know the importance of the teacher as an agent of educational change. With creativity daring, educators transform the theme the school space sources of learning, taking the students from the expository inertia, putting them in an atmosphere of participatory motivation. The reverse path is also valid: bringing the universe of the student the school space has an immeasurable role in learning.

Non-formal education, enhanced by the sharing of experiences in cultural spaces collective actions, also guided our actions in 2016, mobilizing the Historic Documentation Center Cultural Station, enabling individuals, especially children adolescents, to become citizens of the world. The proposal was to open the windows of knowledge about the universe that surrounds them through patrimonial education, workshops, cultural events exhibitions. Our goals in these two cultural spaces were constructed in an interactive way, generating an educational process that has benefited many people.

Since the creation of the Romi Foundation in 1957, education is at the our heart. Our way of educating the pleasure of educating, both formal non-formal, arise as a result of the process directed towards the interests needs that the world imposes on us. For us the exercise of citizenship is only possible through education, the construction of social relations based on principles of equality social justice. It is through this, that we make every effort to educate, especially, children adolescents, for life, for the world for the opportunities that open up. this is what this special book - our Social Report Sustainability Report - deals with, transparency, commitment gratitude to the community, our maintainers supporters. In it, on each page, it will be possible to know a little more about the whole that forms the Romi Foundation, our areas our projects. There are more than 33 thousand people, you certainly are part of this story.

Vainer J. Penatti
Superintendent of the Romi Foundation

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